سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
1 2 3 >

92/2/9
5:30 ع

نوشیدن چای از آسیب دیدن سلولهایی که منجر به سرطان، بیماری قلبی و دیگر بیماریها می شوند، جلوگیری می کند.

یک متخصص تغذیه از دانشگاه بوستون گفت:« چای یک نوشیدنی گیاهی مفید تلقی می شود. چای حاوی موادی به نام فیتوکمیکال است، این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و با صدمات حاصل از رادیکال های آزاد، مقابله می کنند. رادیکال های آزاد، ذرات بارداری هستند که از طریق نور خورشید، مواد شیمیایی، بعضی از غذاها و استرس به وجود می آیند.»

آسیب دیدنDNA، اولین گام برای ابتلا به سرطان است و موجب بروز بیماری قلبی نیز می شود.

ویتامین هایA وC آنتی اکسیدان هستند، اما ترکیباتی مثل کاتچین ها(Catechins) هم در چای یافت شده است.

مدت سی سال طول کشید تا به اهمیت این ترکیبات پی برده شود .چای با کاهش کلسترول، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.

مدیر اجرایی مرکز پژوهشهای تغذیه (USDA)  در مریلند گفت:  8 مرد و 8 زن تحت آزمایش قرار گرفتند. آنها قبول کرده بودند در یک دوره سه هفته ای، آنچه را که به آنها داده می شود، بخورند و بیاشامند. یک نوشیدنی به آنها داده شد که فقط طعم چای داشت. در یک دوره سه هفته ای دیگر، داوطلبان در روز پنج فنجان چای نوشیدند.

زمانی که چای مصرف می شد، در مقایسه با آن نوشیدنی که فقط طعم چای را داشت، لیپوپروتئین کلسترول بد(LDL)،  ده درصد کاهش نشان داد. روی هم رفته کلسترول در طی سه هفته به طور متوسط شش درصد کاهش یافت، البته هیچ تأثیری بر روی  کلسترول خوب (HDL)، دیده نشد و  مقدار آن  ثابت باقی ماند.

دکتر ایمان حکیم از بخش سرطان دانشگاه آریزونا، 140 فرد سیگاری را مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود آیا نوشیدن چای می تواند موجب افزایش و تأثیر بد مواد شیمیایی شود که با صدمات وارد آمده برDNA همراه است.

ماده شیمیایی مضر8-OHDG که در ادرار این افراد یافت شد، با صدمات وارد آمده برDNA در سلولها مرتبط است.

 از آنها خواسته شد که هر آنچه را که تا بحال می خوردند، مصرف کنند و فقط چای را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. این افراد به مدت چهار ماه چای سبز، چای معمولی یا آب نوشیدند. گروه تحقیقاتی برای ارزیابی8-OHDG ، ادرار این افراد تحت آزمایش را آزمایش کردند.  نتیجه نشان داد که کاهش 25 درصدی این ماده در گروه افرادی بود که چای سبز نوشیده بودند. در افرادی که چای معمولی یا آب نوشیده بودند، هیچ تغییری دیده نشد. ما فکر می کنیم، نوشیدن چای سبز در گروه افراد سیگاری موجب کاهش استرس اکسیداتیو در آنها می شود.استرس اکسیداتیو در اثر رادیکالهای آزاد بوجود می آید وباعث تخریب بافت عضلانی و سلولها میشود. بنابراین چای به علت دا شتن مواد آنتی اکسیدان، باعث کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش خطر بروز سرطان می شود.

تحقیقات بیشتری برای مشاهده و درک این مطلب مورد نیاز است.

منبع : تبیان


  

92/2/9
5:29 ع

توصیه های کاربردی برای نوشیدن چای در رابطه با وضعیت آهن بدن

* افراد سالم که در معرض کمبود آهن نیستند و از انواع مواد غذایی به میزان کافی مصرف می کنند، لازم نیست مصرف چای را کاهش دهند.

* افرادی که دچار کمبود آهن هستند، نباید بلافاصله بعد از غذا چای بنوشند و حداقل یک ساعت بعد باید این کار را انجام دهند. در این صورت تأثیر منفی چای بر روی وضعیت آهن بدن به حداقل ممکن می رسد.

* تمامی گروه های زیر بایستی در مصرف چای احتیاط کنند:

- کودکان زیر 6 سال

- دختران جوان 

- زنان 18 تا 49 ساله 

- زنان بالاتر از 75 سال 

- و تمامی کسانی که دچار کمبود آهن هستند.

* مصرف متعادل چای یعنی 3 تا 4 فنجان در روز، تاثیر بدی بر وضعیت آهن بدن ندارد.

* مصرف همزمان غذاهای گوشتی (حیوانی) با منابع غذایی ویتامین C، تاثیر منفی چای در جذب آهن را کم می کند.

به طور خلاصه می توان گفت:

مصرف چای در افراد سالمی که رژیم غذایی متنوع و متعادل دارند، باعث کمبود آهن نخواهد شد.

جذب آهن از غذاها معمولاً کم است و تحت تاثیر تعدادی از عوامل قرار می گیرد که شامل:

کیفیت آهن مصرف شده ، تداخل جذب آهن با سایر عوامل غذایی (مثل کلسیم) ، نوع آهن (حیوانی یا گیاهی) و وضعیت فیزیولوژیکی بدن افراد (میزان ذخایر آهن بدن، دوران رشد، قاعدگی یا بارداری) است.

آهن هِم (گوشتی) به میزان کافی در گوشت، مرغ، جگر، دل و قلوه  فرآورده های گوشتی وجود دارد و به آسانی جذب می شود و مصرف چای تاثیری بر جذب آن ندارد.

آهن غیرهِم (گیاهی) در غلات، حبوبات، آجیل، میوه های خشک و سبزیجات وجود دارد و کمتر از آهن هِم جذب بدن می شود و جذب آن تحت تاثیر عوامل مختلف غذایی است مثل:

ویتامین C (در میوه ها و آب میوه ها) – غذاهای حیوانی (گوشت ها) – فیتات (در سبوس غلات) و چای (پلی فنول ها).

افرادی که در معرض کمبود آهن قرار دارند یا دچار کمبود آهن هستند، باید از مصرف چای بلافاصله بعد از غذا پرهیز کنند.

مصرف متعادل چای در طی روز (3 تا 4 فنجان)، نه تنها تاثیر بدی بر سلامتی بدن ندارد، بلکه مفید هم است و باعث ارتقاء سلامتی می گردد.

نیره ولدخانی- کارشناس علوم تغذیه

منبع : تبیان


  

92/2/9
5:28 ع

آهن یکی از املاح مورد نیاز بدن است و اعمال حیاتی متعددی را در بدن به عهده دارد. نقش اصلی آهن، حمل اکسیژن در هموگلوبین خون و میوگلوبین عضلات است. به علاوه، آهن یکی از اجزاء تشکیل دهنده ی بسیاری از آنزیم ها در بدن است و برای انجام تعدادی از فرآیندهای متابولیکی لازم است. کمبود آهن در رژیم غذایی، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کمبود این ماده مغذی در بدن است که منجر به بروز کم خونی می شود.

انواع آهن موجود در غذاها:

آهن موجود در غذاها به دو شکل دیده می شود:

1-آهن فِروز (آهن دو ظرفیتی یا Fe2t ) که در غذاهای گوشتی وجود دارد و آهن هِم(haem) نام دارد.

2-آهن فِریک (آهن سه ظرفیتی یا Fe3t) که در غذاهای گیاهی وجود دارد و آهن غیر هِم(non-haem)  نام دارد.

منابع غذایی آهن:

* منابع غذایی گوشتی آهن عبارتند از: گوشت قرمز ، جگر، مرغ، ماهی، تخم مرغ ، امعاء و احشاء. آهن هِم در دسترس است و 20 تا 30 درصد آن جذب بدن می شود و در موارد کمبود تا 40 درصد نیز جذب آن افزایش می یابد. جذب آهن هِم تحت تاثیر هیچ یک از عوامل غذایی قرار نمی گیرد.

* آهن غیرهِم  در غذاهای گیاهی مانند غلات، سبزی ها ، میوه های خشک ، آجیل و حبوبات وجود دارد و در مقایسه با آهن گوشتی کمتر جذب بدن می شود (کمتر از 10 درصد و اغلب زیر 5 درصد). جذب آهن غیرهِم  تحت تاثیر وضعیت آهن بدن فرد و عوامل مختلف غذایی است که می توانند جذب آن را کاهش یا افزایش دهند.

عوامل افزایش دهنده جذب آهن گیاهی:

* ویتامین C موجود در میوه ها، سبزی ها و آب میوه ها با تبدیل آهن فریک به فروز باعث افزایش جذب آهن در بدن می شود. همچنین از اکسیده شدن آهن فروز و تبدیل آن به آهن فریک جلوگیری می کند.

* غذاهای حیوانی مانند گوشت و تخم مرغ، ماده ای ناشناخته دارند که جذب آهن گیاهی را افزایش می دهد.

* بعضی بررسی ها نشان داده اند که اسیدهای آلی مثل اسید سیتریک، اسید لاکتیک (که در فرآورده های تخمیر شده وجود دارد)، جذب آهن گیاهی را افزایش می دهند. البته این تاثیر هنوز کاملاً اثبات نشده است، اگرچه کاهش PH در دئودنوم (ابتدای روده بزرگ) در اثر این اسیدها، آنزیم فیتاز موجود در این مواد غذایی را فعال می کند. این آنزیم، فیتات را که یکی از عوامل کاهش دهنده ی جذب آهن گیاهی در بدن است، تجزیه می کند.

عوامل کاهش دهنده جذب آهن گیاهی:

* فیتات موجود در سبوس گندم، جو، ذرت و سایر غلات، جذب آهن گیاهی را به شدت کاهش می دهد. فیتات، آهن را غیر محلول تر و در نتیجه جذب آن را کمتر می کند.

* به نظر می رسد کلسیم با جذب آهن تداخل می کند، اگر چه مکانیسم عمل آن ناشناخته است.

* ترکیبات فنولیک که در چای، قهوه، بعضی سبزیجات برگی شکل، آجیل و حبوبات وجود دارند، از جذب آهن جلوگیری می کنند.

مقدار نیاز غذایی به آهن و کمبود آن

نیاز غذایی افراد به آهن بر اساس سن، جنس و نوع رژیم غذایی متفاوت است. کمبود آهن در بدن منجر به بروز کم خونی می شود، اما ممکن است حتی بدون بروز کم خونی، اثرات مخربی بر روی کارآیی ذهنی و فکری فرد، توان کار کردن، رفتار و پاسخ های ایمنی او داشته باشد.

علل کمبود آهن عبارتند از:

- کمبود آهن در رژیم غذایی یا دریافت کم آهن از غذاها(فراهم زیستی کم آهن)

- افزایش نیاز به آهن در اثر تقاضای فیزیولوژیکی مثل رشد و قاعدگی

نوشیدن چای و جذب آهن

نوشیدن چای، جذب آهن گیاهی را تحت تاثیر قرار می دهد، ولی تاثیری بر جذب آهن گوشتی ندارد.

نوشیدن چای و وضعیت آهن بدن

هر چند که چای جذب آهن گیاهی را کاهش می دهد، اما به این معنا نیست که مصرف زیاد چای باعث ایجاد وضعیت نامطلوبی از آهن در بدن افراد می شود.

برای رسیدن به یک نتیجه کلی در مورد تاثیر چای بر وضعیت آهن، مطالعات گسترده گوناگونی در کشورهای مختلف و گروه های سنی و جنسی متغیر، انجام گرفت. نتایج این مطالعات ضد و نقیض بود. بعضی مطالعات نشان دادند که میزان بروز کم خونی در بین مصرف کنندگان چای در مقایسه با سایر افراد بیشتر است، در حالی که مطالعات دیگر چنین ارتباطی را در کودکان و بزرگسالان نشان نمی دادند.

عوامل متعددی بر میزان ذخایر آهن بدن افراد تاثیرگذارند که شامل: عوامل ژنتیکی، اجزاء رژیم غذایی و زمان نوشیدن چای هنگام مصرف غذاهای گیاهی است.

هنگام بررسی رابطه مصرف چای با وضعیت آهن بدن بایستی تمامی این عوامل را در نظر گرفت. تفاوت بین نتایج مطالعات صورت گرفته نیز بر همین اساس است.

بعضی محققین معتقدند افراد می توانند همیشه خود را با دریافت کم آهن مطابقت دهند و وضعیت آهن خود را در حد مطلوب حفظ کنند. البته این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

مطالعات نشان داده که مصرف چای تاثیری بر روی وضعیت آهن در بدن افراد سالم ندارد. افراد سالم یعنی کسانی که یک برنامه غذایی مناسب و متعادل دارند و با توجه به غلظت فریتین سرم، دارای ذخایر کافی آهن در بدن خود هستند. فریتین، نوعی پروتئین در خون است که آهن را برای انجام متابولیسم ذخیره می کند.

ولی در افرادی که در معرض کمبود آهن هستند (وضعیت آهن بدنشان لب مرز است)، به نظر می رسد نوشیدن چای باعث کمبود آهن در بدنشان می شود.

منبع : تبیان


  

92/2/4
8:41 ص

چای سیاه و سبز محصول درخت و گل کاملیا  است که همیشه سبز است و به طور عمده در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. . برخی از گونه ها نیز می توانید آب و هوای دریایی را تحمل و در مکانهای دور دست در شمال به عنوان Pembrokeshire و یا در سرزمین اصلی بریتانیا و همچنیندر  واشنگتن در ایالات متحده کشت شود

 
برگ های چای سیاه و سبز کاملیا گیاهان چای به نام  plantTea هستند که از بذر ان ایجاد میشوند  و تکثیر قلمه  آن در حدود 4 تا 12 سال طول می کشد  بوته چای حدود سه سال قبل از یک گیاه جدید برای برداشت آماده است علاوه بر منطقه آب و هوا ی گرم، مزرعه های چای نیاز به حداقل 127 سانتی متر (50 اینچ) باران در سال هستند خاکهای اسیدی را ترجیح می دهند. بسیاری از زمینهای چای با کیفیت بالا و در ارتفاعات تا کشت تا 1،500 متر (4،900 فوت) بالاتر از سطح دریا قرار دارند  در این ارتفاع، رشد گیاهان آهسته تر و به دست آوردن عطر و طعم بهتر راحتر است

فقط بالای 1-2 اینچ از گیاه بالغ برداشت. این جوانه ها و برگ گرگرفتگی نامیده می شوند. آفات چای شامل اشکالات پشه است که می تواند برگ پاره و مندرس کند بنابراین ممکن است از حشره کش ها اسپری ها  استفاده شود،

گیاه چای ر به اندازه یک درخت  16 متر ی (52 فوت) رشد می کند البته اگر دست نخورده سمت چپ،  اما بوته های چایبرای  کشت اسان به ارتفاع کمر هرس می شوند

دو گونه اصلیچای در جهان استفاده می شود چای چینی؛ و گیاه چای آسام کلونال (. C. assamica.)، مورد استفاده در هند.از  دیگر انواع چای (دارجلینگ) است در این گونه گیاه بسیاری از سویه ها و گونه های مدرن هند کلونال وجود دارد. اندازه برگ معیار اصلی برای طبقه بندی گیاهان چای است،  با سه طبقه بندی اصلی: نوع آسام، بزرگترین برگ، نوع چین با کوچکترین برگ و Cambod، برگ اندازه متوسط.


  

92/2/4
8:25 ص

چای سبز از لحاظ تاریخی برای داشتن انواع از مزایای مثبت بهداشتی ترویج میشد و مطالعات انسانی اخیر نشان می دهد که چای سبز ممکن است در این موارد مفید باشد

کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان، ارتقاء سلامت دهان و دندان، کاهش فشار خون، کمک به کنترل وزن، بهبودفعالیت ضد باکتری و antivirasic، و حفاظت از نور ماوراء بنفش خورشیدی، افزایش تراکم مواد معدنی استخوان، و "خواص ضد فیبروتیک، و قدرت محافظت نورونی". 

 تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا "به طور کامل استفاده از چای سبز  را برای سلامت انسان،و توصیه مصرف آن به طور منظم در رژیم غذایی غربی سبب شود

ترکیبهای موجود در چای سبز برای فعالیت های ضد التهابی و محافظت نورونی شناخته شده اند، کمک به تنظیم مصرف غذا، و یک میل برای گیرنده کانابینوئید، که ممکن است درد، تهوع، سرکوب و ارائه اثرات آرام بخش مفید باشد

مصرف چای سبز است و مصرف آن به شدت با یک نسبتا مولد (امواج آلفا مسلط)، حالت ذهنی آرام اما هوشیار و متمرکز در انسان ایجاد می کند این حالت ذهنی مشترک به عمل مراقبه است. در یوگا شبیه است


  

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ